T2 ontsteking 009 023117800 9
Reproduktie, voor alle luchtgekoelde motoren - 05/79 VW.nr.023 117 800 9
Wat doet een 009 ontsteking?
Deze stroomverdeler heeft een speciale en grotere vervroegingscurve (grafiek), welke alleen
wordt gerealiseerd met centrifugaal gewichten. Een vacuümvervroeger is niet meer aanwezig.
De foute keuze mogelijkheden, hier met de gevolgen, op rij.
De 3e cilinder staat 2 graden later en dat is hier niet nodig.
In alle omstandigheden staat het tijdstip duidelijk veel te laat**
De motor komt niet aan zijn vermogen.
De motor wordt te heet, hetgeen motorschade gaat veroorzaken (verbrande kleppen & zuigers)
Een standaard ontsteking op een getunde motor met dubbele carburateurs:
De 3e cilinder staat géén 2 graden later en dat is wel gewenst.
Het ontstekingtijdstip trekt zich niets aan van de belastingsituatie van de motor
In een aantal omstandigheden staat het tijdstip duidelijk te vroeg.
Het koppel (trekkracht) van de motor gaat iets achteruit.
** Dat heeft nadere uitleg nodig.
Stel voor we voorzien een 1600 cc motor met 2 dubbele Webercarburateurs. We spreken dan
technisch van 4-carburateurs, voor elke cilinder één venturi en een gasklep. Elke carburateur hoeft
nu maar (1600 : 4 = ) 400 CC te voeden. Er gaat dus ten opzichte van de standaardcarburateur, 4
keer minder doorheen. Anders gezegd; als de standaardcarburateur goed is voor 100 %, gaat bij
de Webers door elke venturi maar 25% heen. Het spreekt voor zich dat in de venturi, als daar een
aansluiting zit voor een vacuümvervroeger, maar een maximale waarde van 25% kan worden
bereikt. En. . als ik alle 4- venturi’s aansluit ?…… NEE, daar wordt het vacuüm ook niet hoger van.