T5/T6

Onze bestsellers
De T4 werd in 2003 opgevolgd door de T5. Hij werd zowel in Hannover als in Poznan gebouwd. Nieuw bij de T5 was dat de versnellingspook in het dashboard was geplaatst. Ook de uitrusting en het aantal opties was flink uitgebreid met bijvoorbeeld een navigatiesysteem, klimaatcontrole en Bi-xenon verlichting in de koplampen. De zwaardere motoren konden geleverd worden met 4Motion vierwielaandrijving. Bij de transmissie kon er gekozen worden uit een handgeschakelde 5-versnellingsbak voor de 4-cilinder motoren of een 6-versnellingsbak of automatische 6 traps versnellingsbak voor de 5-cilinder motoren. De TDI dieselmotoren zijn uitgerust met Volkswagen's pompverstuivertechniek waardoor ze krachtiger en zuiniger zijn dan voorgaande motoren.[bron?] De sterkste dieselmotor is de 2.5-liter 5 cilinder TDI-motor met 174 pk die ook in de Volkswagen Touareg werd gebruikt. De sterkste benzinemotor is de 3.2-liter VR6-motor met 235 pk die eveneens in de Touareg werd gebruikt. Ook werd de 2.0 benzinemotor geschikt gemaakt voor het rijden op aardgas (CNG). Deze versie kwam onder de naam Ecofuel op de markt. Vanaf eind 2006 waren de viercilinder dieselmotoren als extra verkrijgbaar met een dieselpartikelfilter (DPF), terwijl de vijfcilinder dieselmotoren daar standaard mee waren uitgerust. De T5 Transporter is niet te koop in de Verenigde Staten en Canada. Volkswagen en Daimler AG werken samen aan een nieuw model minivan geschikt voor deze markt. In 2015 werd, 65 jaar na de introductie van de T1, de T5 door de T6 opgevolgd met een scherper gelijnde carrosserie, een vernieuwd cabine interieur. Deze introductie vond plaats bij de Nederlandse Volkswagenimporteur in Leusden, als eerbetoon aan de ontwerper van de Transporter, Ben Pon. De bouw ervan vond plaats in zowel Poznan als in Hannover. Aanvankelijk was het T5-motorengamma nog beschikbaar, aangevuld met vier nieuw ontwikkelde Euro6 motoren met de aanduiding: EA288 Nutz. Het motorengamma werd in 2016 sterk teruggebracht tot uitsluitend de vier 2.0 liter DTI EA288 Nutz-modellen. Deze motoren leverden volgens Volkswagen een gemiddelde besparing van 15% op het brandstofverbruik. Aan het exterieur werden ook wijzigingen aangebracht, zoals de LED-verlichting in de koplampen en achterverlichting, een verwarmbare voorruit, elektrisch bedienbare achterklep die alle als optioneel verkrijgbaar waren. Voor de transmissie kon, afhankelijk van het model, worden gekozen uit een vijf- of zes-handgeschakelde versnellingsbak of een automatische zeven-versnellingsbak (DSG).