T1 T2 spoorstangkogel klembeugel bout N101711
Specificaties:
Schroefdraadmaat: M8 x 1.0
Lengte: 32 mm
Hardheid: 8.8
Materiaal: gegalvaniseerd staal
Sleutelmaat: 13 mm
Door de spoorstangkogel in of uit te draaien, wordt de wagen uitgelijnd. Hierna wordt de kogel geborgd met een dubbele moer of een klembeugel.
Als je Volkswagen is voorzien van klembeugels (die rond de spoorstang worden geklemd en de kogels vastzetten), worden er geen standaard moeren en bouten gebruikt. Het is weliswaar metrische draad, maar met een spoed van 1.0 (ofwel metrisch fijne draad) en de bouten hebben een specifieke lengte van 32 mm.
Bij veel Volkswagens zijn deze moeren en bouten al eens vervangen door een standaard M8 bout en moer. Zelfs de meeste reproductiespoorstangen maken geen gebruik van deze speciale bouten en moeren.
Volkswagen heeft niet voor niets de lengte van de bouten en de spoed van de draad op deze manier toegepast, metrisch fijne draad kan hogere krachten verdragen en is minder gevoelig voor vuil. Door de lengte van de bout aan te passen aan de beugel wordt er zoveel mogelijk voorkomen dat de schroefdraad vuil kan raken, ook dat helpt mee aan het gangbaar blijven van de bouten.
Ondanks een grote hoeveelheid vuil zal het losdraaien van een originele moer met metrische fijne draad geen problemen opleveren, terwijl een bout met metrische 1.25 draad afbreekt of kapot draait door al het vuil.
Vervang bouten en moeren altijd volgens fabrieksspecificatie, gebruik dus deze speciale spoorstangkogel klembeugelbouten die specifiek voor dit doel zijn gemaakt.